تحقیق تحلیل اقتصادی

دسته بندي : علوم انسانی » اقتصاد
توضیحات:
تحقیق تحلیل اقتصادی، در قالب فایل word و در 41 صفحه، شامل تحلیل نمودار های اقتصادی بخش های مختلف و هرم های سنی.

بخشی از متن فایل:
1. مقدمه
اقتصاد ایران از دیرباز شاهد فراز و نشیب های بسیاری بوده. پر از تکرار روند برنامه ریزی، ایجاده ساختار پیاده سازی برنامه اقتصادی، توفیقات کوتاه مدت، تغییر شرایط و کنار گذاشته شدن برنامه های توسعه اقتصادی، آشکار شدن نقاط ضعف و پدیدار شدن آسیب ها و مجدد روی آوردن به سمت برنامه ریزی های اقتصادی....
این سیکل ها در زمان های مختلف با توجه به شرایط، متأثر از پارامتر های گوناگونی بودند نظیر، جنگ های فرامنطقه ای، تغییرات نرخ جهانی نفت خام، تغییرات نرخ ارز، تغییرات جمعیتی کشور، تحولات سیاسی و انقلاب اسلامی ایران، تحریم های مختلف و در بازه های زمانی گوناگون، بروز جنگ و هشت سال دفاع مقدس، دوره های مختلف ریاست جمهوری و به نظر از همه ملموس تر تضعیف و تقویت سازمان برنامه و بودجه به عنوان متولی اصلی تبیین نقشه راه و نظارت بر هزینه کرد درآمدهایی که مارا در نیل به آن اهداف یاری میرسانند .
در این مجال سعی شد در حد بضاعت و به اختصار تاثیر عوامل فوق در رشد اقتصادی و پارامتر های مربوطه مورد بررسی قرار گیرد و تاثیرات اتفاقات مهم در طول تاریخ کوتاه مدت ایران بر روی آنها بررسی و نقش هریک به اختصار تحلیل شود.
داده های استفاده شده برای بخش های مختلف این تحقیق اغلب از سایت بانک مرکزی استخراج مورد تحلیل قرار گرفته اند.
برای تحلیل نمودار هایی که بر مبنای دو سال پایه زمانی از آنها داده در اختیار بود تحلیل ها تا بازه دوم از روی نمودار قدیمی تر و پس از سال پایه دومی از نمودار جدید تر مورد بررسی قرار میگرفت که تاثیرات تداخل احتمالی رفتاری نمودارها در این تغییر سال پایه مرتفع گردد
در ادامه به بررسی تاثیرات مثبت و منفی تغییرات نرخ ارز و همچنین قیمت جهانی نفت خام پرداخته شده و این موضوعات در نمودار GDPf ،نمودار های بخشهای مختلف تولید ملی و نمودارهای بخش های مختلف هزینه ملی به ترتیب با روش ارزش افزوده و روش هزینه ای بررسی شده و در نهایت تحولات وضعیت هرم جمعیتی ایران در سال های 55،65،75،85 و 95 مورد بررسی قرار گرفته و تاثیرات مثبت و منفی تغییرات جمعیتی در بازه های زمانی مختلف تاثیر گذار بر شرایط اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به ارائه چشم انداز آتی این روند و تاثیرات آن در آینده پرداخته خواهد شد.
....
.
..
6. نتیجه گیری
پس از بررسی بخش های مختلف تولید و هزینه ملی و مقایسه عملکرد های پارامترهای مختلف اقتصادی میتوان به این نتیجه رسید که اقتصاد ایران را میتوان به دوران مختلفی دسته بندی کرد که در هریک از آنها روند و رفتار پارامترهای اقتصادی نسبت به وابستگی به عوامل خارجی متغییر میباشد :
سالهای 38تا 52: اجرای برنامه های توسعه کشور بصورت یکپارچه و رشد تمامی المان های اقتصادی اعم از درآمد ها و هزینه ها بصورت یکنواخت و دارای وضعیت همراه با توسعه پایدار. جالب اینجاست هرم سنی کشور طی این سالها نیز بر طبق گواه هرم سنی سال 55 هرم استوانه ای و مختص کشور های توسعه یافته بوده .
سال 52تا 57 که تمامی پارامترهای اقتصادی که دراین مجال به آنها پرداخته شد با برخورد به موج افزایش قیمت جهانی نفت و با عدم پیش بینی تبعات افزایش درآمد ها و هزینه های سربار پیش بینی نشده دچار از هم پاشیدگی و بهم ریختگی شد که این تبعات با شروع انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی و ... ادامه داشت تا سال 59 و آغاز جنگ تحمیلی که تقریباً اقتصاد ایران را مجبور به حرکت رو به رشد نمود و در بسیاری از پارامترهایی که سیر نزولی را طی میکردند شاهد ثبات و یا شروع روند صعودی هستیم .
 ...

7. فهرست منابع و ماخذ
- پرتال رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی؛ داده های اقتصادی و جداول مربوطه برای سری های زمانی
- هرم های سنی ایران بر اساس نتایج سرشماری 1395- مرکز آمار ایران ، سازمان برنامه و بودجه
- مجموعه آمارهای جمعیتی کشور خرداد 1389- دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی
- عاطفه قاسمیان ؛ تحولات تولید ناخالص داخلی ایران و اجزاء آن؛ اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، 1393
- قره باغیان، مرتضی؛ فرهنگ اقتصاد و بازرگانی، تهران، درسا، 76، چاپ دوم، ص 554.
- تحلیل اقتصادی جناب آقای دکتر میرزا محمدی از سیر تحولات اقتصادی ایران در پنجاه سال گذشته (صحبت های شفاهی) ، مدرس دانشگاه علم و صنعت 1397
- گزارش بانک جهانی از اقتصاد ایران . خبرگزاری ایسنا . 1/11/97
- حمید زمان زاده؛ روزنامه شماره 2080 دنیای اقتصاد، خبر شماره 404845 ، بهمن 1397
- احسان سلطانی؛ تحلیل و اساتناج روند رشد بهای حقیقی نفت خام در نیم قرن اخیر بر اساس قیمت های ثابت 2010

فهرست مطالب :
مقدمه
تغییرات قیمت ارز و تغییرات آن بر بخش های مختلف رشد اقتصادی
تغییرات قیمت نفت جهانی بر پایه قیمت های ثابت سال 2010 میلادی
بخش های مختلف تولید ملی
گروه کشاورزی
گروه صنایع و معادن
گروه خدمات
کروه نفت
بخش های مختلف هزینه ملی
درآمد ملی
خالص صادرات کالا و خدمات
هزینه های مصرف نهایی بخش دولتی بر حسب دستگاه ها
هزینه های مصرفی خانوار
تحلیل تحولات جمعیتی
هرم جمعیت
انواع هرم جمعیتی
هرم سنی سال 55
هرم سنی سال 65
هرم سنی سال 75
هرم سنی سال 85
هرم سنی سال 95
نتیجه گیری
فهرست منابع و مأخذ
دسته بندی: علوم انسانی » اقتصاد

تعداد مشاهده: 20332 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:

فرمت فایل اصلی: doxc

تعداد صفحات: 41

حجم فایل:3,191 کیلوبایت

 قیمت: 44,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • راهنمای استفاده:
    مناسب تحقیقات تحلیل اقتصادی دروس تئوری اقتصاد و...

  • محتوای فایل دانلودی:
    فایل word قابل ویرایش